Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Lauren Verster

'Achter elk gedrag zit een belang'

Lauren Verster zit nog een beetje gaar met een glas muntthee bij de Wasserette (een horecazaak in De Pijp). Ze is net terug uit Granada, Spanje, waar ze bij 47°Celsius een reportage heeft gemaakt over de bewoners van de grotten in de heilige berg Sacromonte. “Ik heb er ook geslapen”, vertelt ze. “Met een gebarricadeerde deur vanwege mijn luidruchtige buren.” Ze vertelt over Roma die de grotten oorspronkelijk hebben gekraakt en duurzame hippies, arme straatmuzikanten, drugs- en alcoholverslaafden en illegalen die er nu wonen en geregeld ruziemaken. “Het is vaak heel moeilijk afspraken te maken met de mensen die we voor mijn NPO-reportageserie ‘Lauren!’ willen spreken en filmen. Communicatie is zo belangrijk en alles wat daarmee te maken heeft zit in zo’n reis.” Niet voor niets spreekt Lauren, die trouwens Communicatiewetenschappen heeft gestudeerd, tijdens haar presentaties voor Speakers Academy® vaak over allerlei facetten van communicatie aan de hand van de reizen die zij al zestien jaar maakt voor televisie.


- Communicatie

- Mens & Maatschappij

- Ondernemerschap

- Persoonlijke Ontwikkeling

- Teamwork

Topics

Lauren Verster en haar crew maken de komende tijd zes nieuwe afleveringen voor de serie ‘Lauren!’ die vanaf februari 2022 is te zien bij AVROTROS op NPO 3, later volgend jaar gevolgd door zes afleveringen uit de Verenigde Staten. Die wil ze vanaf januari opnemen samen met haar geliefde Jasper Diepeveen, die een ervaren cameraman is. “Ik kan mijn reisprogramma zelf samenstellen, samen met mijn vaste redactrice Angelique, die heel goed is in het naar boven krijgen van onderwerpen. We leggen onze lijstjes naast elkaar, zij kijkt wat mogelijk is en dan pitchen we samen bijvoorbeeld tien items, waar de NPO er vervolgens zes van uitkiest. Daar mag ik mee doen wat ik wil. Vervolgens ga ik op reis met een cameraman, geluidsman en regisseur. 





Amerika is een uitzondering, daar gaan we met z’n tweeën naartoe.” Volgens Lauren moet je als je een dergelijke serie maakt super flexibel zijn en de Sacromonte grotten zijn ook daar een mooi voorbeeld van. “Die mensen hebben vaak niet eens een klok, dus afspraken maken over een bepaalde tijd heeft niet zoveel zin. Alles loopt altijd volledig anders dan gepland. Voor mij is dat prima, maar de cameraman moet met soms 20 kilo op zijn schouder berg op en berg af. Juist als hij even wil gaan zitten en lunchen verschijnt dan meestal de persoon met wie we hebben afgesproken.”

Communiceren betekent ook dingen voor lief nemen en beseffen dat je om sommige gebruiken niet heen kunt, omdat de lokale bevolking daaraan veel waarde hecht. Soms komt Laurens team daar pas op locatie achter, zoals eerder in Nigeria. “We hadden best haast, want we moesten verschillende facetten van een onderwerp behandelen. De afspraak was om half tien ’s ochtends en het was al kwart over tien, maar voor we konden draaien moest ik eerst zitten. Er kwam wodka op tafel. Ik wilde even overslaan en beginnen. Toen kreeg ik niks meer.

Boven elk standpunt zweeft een thema

'Achter elk gedrag zit een belang'

De man die ik zou spreken zei: ‘Dat doen we niet, zo werken we niet. We leren elkaar eerst kennen, drinken samen , dan worden we vrienden en dan gaan we nog eens kijken of we dat item gaan maken’. Daarop ben je als een soort zakelijke Nederlander niet berekend.” Concluderend zegt Lauren: “Vaak trek je een dag of vijf met die mensen op, die vaak best ingewikkeld zijn en allemaal ook wensen hebben.













Achter elk gedrag zit een belang. Jammer, maar zo zijn wij mensen nu eenmaal. Sommigen werken graag mee, anderen zijn bang verkeerd te worden neergezet, uit op geld of hebben een verborgen agenda. Het is altijd meebewegen, maar niet te veel”, weet Lauren inmiddels uit ervaring. Ze maakt immers al zestien jaar reisprogramma’s en heeft zo’n beetje de hele wereld over gereisd om reportages te maken over bijvoorbeeld bendeleden in El Salvador, de drugsoproerpolitie in Colombia, Rastafari in Zuid-Afrika, hippies in de Amerikaanse woestijn en bewoners van een naaktdorp in Engeland. 

Lezingen

In haar ‘key notes’ geeft Lauren Verster – ondersteund door speelse, humoristische tv- en filmfragmenten en anekdotes over haar tv-avonturen – eenvoudig toepasbare tips en trucs om meer uit gesprekken te halen. Instrumenten die zowel zakelijk als privé inzetbaar zijn. Eén van de boeiende voorbeelden die zij tijdens haar lezingen geeft is haar reis naar Zuid-Afrika. “We gingen mee met een groep mannen uit de sloppenwijken waar veel criminaliteit is en dealers crystal meth verkopen aan kinderen. De mannen proberen in een groep, omdat de politie die wijken mijdt, de dealers te waarschuwen en schrik aan te jagen door hen te mishandelen, met als doel dat ze de kinderen met rust laten. Er ging deze keer van alles mis en het was spannend en eng, zeker toen we klem kwamen te zitten met de auto.” Lauren heeft meer van zulke spannende verhalen, die vooral ook leuk zijn om naar te luisteren. “Ik kies per lezing welk verhaal. Dat hangt mede af van het publiek dat in de zaal zit, wat de doelgroep is. De communicatieregels waarover ik vertel komen niet alleen uit boeken of mijn studie communicatiewetenschappen, maar juist uit mijn ervaringen tijdens mijn reizen, waarin ik heel veel verschillende culturen en (vaak kwetsbare) mensen ben tegengekomen en te maken had met heel diverse belangen. Het is altijd een mix. Dat heb ook ik geleerd door vallen en opstaan. Inmiddels weet ik wat werkt en niet werkt. Diezelfde regels gebruik ik daarom niet alleen op reis, maar ze zijn ook goed toepasbaar tijdens interviews, op de werkvloer, thuis met je partner, vrienden en kinderen.” Lauren houdt haar publiek voor dat communiceren uit een boekje niet werkt, net zoals een boek niet als leidraad voor de opvoeding van de kinderen is te gebruiken. “Het is altijd een bepaald gevoel waar je op zit. Door iets te verpakken in een verhaal kun je geïnspireerd worden. Als ik naar iemand luister die vertelt over iets waardoor hij of zij met schade en schande wijzer is geworden, kan er een luikje opengaan waardoor het besef komt dat ik ook anders naar zo’n situatie kan kijken en dat uitproberen.





Je kunt erg blijven hangen in standpunten of meningen, maar als je weet dat boven elk standpunt een thema zweeft – bijvoorbeeld vrijheid, wanneer iemand het daar constant over heeft – kun je veel sneller daarnaar toegaan en de juiste vraag stellen. In dit geval: ‘Wat gebeurt er als je iemands vrijheid afpakt of wanneer de maatschappij dingen oplegt waar je het niet mee eens bent?’ Dan komt er heel snel een emotie bij en kom je sneller bij de kern. Dat soort trucs werkt ook op de werkvloer en thuis. Een probleem is dat mensen over het algemeen slecht luisteren. De aandacht is er wel, maar ze plakken zichzelf al snel op een verhaal. De vervolgvraag gaat dan veel meer over hen, dan over degene die het verhaal vertelt.” 

'Mensen plakken zichzelf al snel op een verhaal'

Keuzeknop in jezelf aanzetten

Veel werkfeestjes zijn te saai voor woorden. Altijd dezelfde gesprekken waarin niemand tot de kern komt en iedereen na afloop ongeïnspireerd naar huis gaat, zonder nog te weten waarover het ging. Lauren drukt haar publiek niet alleen op het hart zichzelf met behulp van een aantal handvatten te trainen in het veel beter luisteren, maar ook om de nieuwsgierigheidsknop in te drukken. “Zet de keuzeknop in jezelf aan. Bedenk wat je wel interessant vindt, waarnaar je nieuwsgierig bent en probeer dat om te zetten in iets concreets. Opeens gaat een wereld voor je open en valt er van alles te leren. Het wordt allemaal leuker, er zijn minder conflicten met mensen doordat je hen beter leert kennen.” Ze deelt ook trucjes om goed te onderhandelen. “Dat doe ik niet over geld, wel over informatie: ‘Ik wil dit niet vertellen’. ‘Ik wil dat je het wel vertelt’. ‘Hoe komen we daar samen uit?’ Daar vertel ik dan, wederom verpakt in een avontuur, ook over.” Kortom, Lauren heeft geleerd dat het mogelijk is met iedereen, altijd, een goed gesprek te kunnen voeren, zolang je de juiste vragen stelt en oprecht nieuwsgierig bent naar de ander. Of dat nu gebeurt tijdens opnamen voor een uniek reisprogramma als ‘Lauren!’, op de werkvloer of thuis.

Meer over Lauren Verster

Lezingen

In haar ‘key notes’ geeft Lauren Verster – ondersteund door speelse, humoristische tv- en filmfragmenten en anekdotes over haar tv-avonturen – eenvoudig toepasbare tips en trucs om meer uit gesprekken te halen. Instrumenten die zowel zakelijk als privé inzetbaar zijn. Eén van de boeiende voorbeelden die zij tijdens haar lezingen geeft is haar reis naar Zuid-Afrika. “We gingen mee met een groep mannen uit de sloppenwijken waar veel criminaliteit is en dealers crystal meth verkopen aan kinderen. De mannen proberen in een groep, omdat de politie die wijken mijdt, de dealers te waarschuwen en schrik aan te jagen door hen te mishandelen, met als doel dat ze de kinderen met rust laten. Er ging deze keer van alles mis en het was spannend en eng, zeker toen we klem kwamen te zitten met de auto.” Lauren heeft meer van zulke spannende verhalen, die vooral ook leuk zijn om naar te luisteren. “Ik kies per lezing welk verhaal. Dat hangt mede af van het publiek dat in de zaal zit, wat de doelgroep is. De communicatieregels waarover ik vertel komen niet alleen uit boeken of mijn studie communicatiewetenschappen, maar juist uit mijn ervaringen tijdens mijn reizen, waarin ik heel veel verschillende culturen en (vaak kwetsbare) mensen ben tegengekomen en te maken had met heel diverse belangen. Het is altijd een mix. Dat heb ook ik geleerd door vallen en opstaan. Inmiddels weet ik wat werkt en niet werkt. Diezelfde regels gebruik ik daarom niet alleen op reis, maar ze zijn ook goed toepasbaar tijdens interviews, op de werkvloer, thuis met je partner, vrienden en kinderen.” Lauren houdt haar publiek voor dat communiceren uit een boekje niet werkt, net zoals een boek niet als leidraad voor de opvoeding van de kinderen is te gebruiken. “Het is altijd een bepaald gevoel waar je op zit. Door iets te verpakken in een verhaal kun je geïnspireerd worden. Als ik naar iemand luister die vertelt over iets waardoor hij of zij met schade en schande wijzer is geworden, kan er een luikje opengaan waardoor het besef komt dat ik ook anders naar zo’n situatie kan kijken en dat uitproberen.





Je kunt erg blijven hangen in standpunten of meningen, maar als je weet dat boven elk standpunt een thema zweeft – bijvoorbeeld vrijheid, wanneer iemand het daar constant over heeft – kun je veel sneller daarnaar toegaan en de juiste vraag stellen. In dit geval: ‘Wat gebeurt er als je iemands vrijheid afpakt of wanneer de maatschappij dingen oplegt waar je het niet mee eens bent?’ Dan komt er heel snel een emotie bij en kom je sneller bij de kern. Dat soort trucs werkt ook op de werkvloer en thuis. Een probleem is dat mensen over het algemeen slecht luisteren. De aandacht is er wel, maar ze plakken zichzelf al snel op een verhaal. De vervolgvraag gaat dan veel meer over hen, dan over degene die het verhaal vertelt.” 

'Mensen plakken zichzelf al snel op een verhaal'

Keuzeknop in jezelf aanzetten

Veel werkfeestjes zijn te saai voor woorden. Altijd dezelfde gesprekken waarin niemand tot de kern komt en iedereen na afloop ongeïnspireerd naar huis gaat, zonder nog te weten waarover het ging. Lauren drukt haar publiek niet alleen op het hart zichzelf met behulp van een aantal handvatten te trainen in het veel beter luisteren, maar ook om de nieuwsgierigheidsknop in te drukken. “Zet de keuzeknop in jezelf aan. Bedenk wat je wel interessant vindt, waarnaar je nieuwsgierig bent en probeer dat om te zetten in iets concreets. Opeens gaat een wereld voor je open en valt er van alles te leren. Het wordt allemaal leuker, er zijn minder conflicten met mensen doordat je hen beter leert kennen.” Ze deelt ook trucjes om goed te onderhandelen. “Dat doe ik niet over geld, wel over informatie: ‘Ik wil dit niet vertellen’. ‘Ik wil dat je het wel vertelt’. ‘Hoe komen we daar samen uit?’ Daar vertel ik dan, wederom verpakt in een avontuur, ook over.” Kortom, Lauren heeft geleerd dat het mogelijk is met iedereen, altijd, een goed gesprek te kunnen voeren, zolang je de juiste vragen stelt en oprecht nieuwsgierig bent naar de ander. Of dat nu gebeurt tijdens opnamen voor een uniek reisprogramma als ‘Lauren!’, op de werkvloer of thuis.

Meer over Lauren Verster

'Achter elk gedrag zit een belang'

Lauren Verster zit nog een beetje gaar met een glas muntthee bij de Wasserette (een horecazaak in De Pijp). Ze is net terug uit Granada, Spanje, waar ze bij 47°Celsius een reportage heeft gemaakt over de bewoners van de grotten in de heilige berg Sacromonte. “Ik heb er ook geslapen”, vertelt ze. “Met een gebarricadeerde deur vanwege mijn luidruchtige buren.” Ze vertelt over Roma die de grotten oorspronkelijk hebben gekraakt en duurzame hippies, arme straatmuzikanten, drugs- en alcoholverslaafden en illegalen die er nu wonen en geregeld ruziemaken. “Het is vaak heel moeilijk afspraken te maken met de mensen die we voor mijn NPO-reportageserie ‘Lauren!’ willen spreken en filmen. Communicatie is zo belangrijk en alles wat daarmee te maken heeft zit in zo’n reis.” Niet voor niets spreekt Lauren, die trouwens Communicatiewetenschappen heeft gestudeerd, tijdens haar presentaties voor Speakers Academy® vaak over allerlei facetten van communicatie aan de hand van de reizen die zij al zestien jaar maakt voor televisie.

Lauren Verster en haar crew maken de komende tijd zes nieuwe afleveringen voor de serie ‘Lauren!’ die vanaf februari 2022 is te zien bij AVROTROS op NPO 3, later volgend jaar gevolgd door zes afleveringen uit de Verenigde Staten. Die wil ze vanaf januari opnemen samen met haar geliefde Jasper Diepeveen, die een ervaren cameraman is. “Ik kan mijn reisprogramma zelf samenstellen, samen met mijn vaste redactrice Angelique, die heel goed is in het naar boven krijgen van onderwerpen. We leggen onze lijstjes naast elkaar, zij kijkt wat mogelijk is en dan pitchen we samen bijvoorbeeld tien items, waar de NPO er vervolgens zes van uitkiest. Daar mag ik mee doen wat ik wil. Vervolgens ga ik op reis met een cameraman, geluidsman en regisseur. 

Amerika is een uitzondering, daar gaan we met z’n tweeën naartoe.” Volgens Lauren moet je als je een dergelijke serie maakt super flexibel zijn en de Sacromonte grotten zijn ook daar een mooi voorbeeld van. “Die mensen hebben vaak niet eens een klok, dus afspraken maken over een bepaalde tijd heeft niet zoveel zin. Alles loopt altijd volledig anders dan gepland. Voor mij is dat prima, maar de cameraman moet met soms 20 kilo op zijn schouder berg op en berg af. Juist als hij even wil gaan zitten en lunchen verschijnt dan meestal de persoon met wie we hebben afgesproken.”

Communiceren betekent ook dingen voor lief nemen en beseffen dat je om sommige gebruiken niet heen kunt, omdat de lokale bevolking daaraan veel waarde hecht. Soms komt Laurens team daar pas op locatie achter, zoals eerder in Nigeria. “We hadden best haast, want we moesten verschillende facetten van een onderwerp behandelen. De afspraak was om half tien ’s ochtends en het was al kwart over tien, maar voor we konden draaien moest ik eerst zitten. Er kwam wodka op tafel. Ik wilde even overslaan en beginnen. Toen kreeg ik niks meer.

De man die ik zou spreken zei: ‘Dat doen we niet, zo werken we niet. We leren elkaar eerst kennen, drinken samen , dan worden we vrienden en dan gaan we nog eens kijken of we dat item gaan maken’. Daarop ben je als een soort zakelijke Nederlander niet berekend.” Concluderend zegt Lauren: “Vaak trek je een dag of vijf met die mensen op, die vaak best ingewikkeld zijn en allemaal ook wensen hebben.

Achter elk gedrag zit een belang. Jammer, maar zo zijn wij mensen nu eenmaal. Sommigen werken graag mee, anderen zijn bang verkeerd te worden neergezet, uit op geld of hebben een verborgen agenda. Het is altijd meebewegen, maar niet te veel”, weet Lauren inmiddels uit ervaring. Ze maakt immers al zestien jaar reisprogramma’s en heeft zo’n beetje de hele wereld over gereisd om reportages te maken over bijvoorbeeld bendeleden in El Salvador, de drugsoproerpolitie in Colombia, Rastafari in Zuid-Afrika, hippies in de Amerikaanse woestijn en bewoners van een naaktdorp in Engeland. 

Lezingen

In haar ‘key notes’ geeft Lauren Verster – ondersteund door speelse, humoristische tv- en filmfragmenten en anekdotes over haar tv-avonturen – eenvoudig toepasbare tips en trucs om meer uit gesprekken te halen. Instrumenten die zowel zakelijk als privé inzetbaar zijn. Eén van de boeiende voorbeelden die zij tijdens haar lezingen geeft is haar reis naar Zuid-Afrika. “We gingen mee met een groep mannen uit de sloppenwijken waar veel criminaliteit is en dealers crystal meth verkopen aan kinderen. De mannen proberen in een groep, omdat de politie die wijken mijdt, de dealers te waarschuwen en schrik aan te jagen door hen te mishandelen, met als doel dat ze de kinderen met rust laten. Er ging deze keer van alles mis en het was spannend en eng, zeker toen we klem kwamen te zitten met de auto.” Lauren heeft meer van zulke spannende verhalen, die vooral ook leuk zijn om naar te luisteren. “Ik kies per lezing welk verhaal. Dat hangt mede af van het publiek dat in de zaal zit, wat de doelgroep is. De communicatieregels waarover ik vertel komen niet alleen uit boeken of mijn studie communicatiewetenschappen, maar juist uit mijn ervaringen tijdens mijn reizen, waarin ik heel veel verschillende culturen en (vaak kwetsbare) mensen ben tegengekomen en te maken had met heel diverse belangen. Het is altijd een mix. Dat heb ook ik geleerd door vallen en opstaan. Inmiddels weet ik wat werkt en niet werkt. Diezelfde regels gebruik ik daarom niet alleen op reis, maar ze zijn ook goed toepasbaar tijdens interviews, op de werkvloer, thuis met je partner, vrienden en kinderen.” Lauren houdt haar publiek voor dat communiceren uit een boekje niet werkt, net zoals een boek niet als leidraad voor de opvoeding van de kinderen is te gebruiken. “Het is altijd een bepaald gevoel waar je op zit. Door iets te verpakken in een verhaal kun je geïnspireerd worden. Als ik naar iemand luister die vertelt over iets waardoor hij of zij met schade en schande wijzer is geworden, kan er een luikje opengaan waardoor het besef komt dat ik ook anders naar zo’n situatie kan kijken en dat uitproberen.

Je kunt erg blijven hangen in standpunten of meningen, maar als je weet dat boven elk standpunt een thema zweeft – bijvoorbeeld vrijheid, wanneer iemand het daar constant over heeft – kun je veel sneller daarnaar toegaan en de juiste vraag stellen. In dit geval: ‘Wat gebeurt er als je iemands vrijheid afpakt of wanneer de maatschappij dingen oplegt waar je het niet mee eens bent?’ Dan komt er heel snel een emotie bij en kom je sneller bij de kern. Dat soort trucs werkt ook op de werkvloer en thuis. Een probleem is dat mensen over het algemeen slecht luisteren. De aandacht is er wel, maar ze plakken zichzelf al snel op een verhaal. De vervolgvraag gaat dan veel meer over hen, dan over degene die het verhaal vertelt.” 

Keuzeknop in jezelf aanzetten

Veel werkfeestjes zijn te saai voor woorden. Altijd dezelfde gesprekken waarin niemand tot de kern komt en iedereen na afloop ongeïnspireerd naar huis gaat, zonder nog te weten waarover het ging. Lauren drukt haar publiek niet alleen op het hart zichzelf met behulp van een aantal handvatten te trainen in het veel beter luisteren, maar ook om de nieuwsgierigheidsknop in te drukken. “Zet de keuzeknop in jezelf aan. Bedenk wat je wel interessant vindt, waarnaar je nieuwsgierig bent en probeer dat om te zetten in iets concreets. Opeens gaat een wereld voor je open en valt er van alles te leren. Het wordt allemaal leuker, er zijn minder conflicten met mensen doordat je hen beter leert kennen.” Ze deelt ook trucjes om goed te onderhandelen. “Dat doe ik niet over geld, wel over informatie: ‘Ik wil dit niet vertellen’. ‘Ik wil dat je het wel vertelt’. ‘Hoe komen we daar samen uit?’ Daar vertel ik dan, wederom verpakt in een avontuur, ook over.” Kortom, Lauren heeft geleerd dat het mogelijk is met iedereen, altijd, een goed gesprek te kunnen voeren, zolang je de juiste vragen stelt en oprecht nieuwsgierig bent naar de ander. Of dat nu gebeurt tijdens opnamen voor een uniek reisprogramma als ‘Lauren!’, op de werkvloer of thuis.

Meer over
Lauren Verster